Page 24 - Demo
P. 24
24OBCHOD„Díky tomu, že zejména u potravin ceny již půl roku klesají, roste objem nákupů i jejich frekvence. Lidé se také vracejí ke kvalitnějšímu zboží a rádi si za kvalitu připlatí. Naopak nechtějí platit za značkové zboží a tak dále roste podíl privátních značek. V roce 2020 tvořily privátní značky 22 % všech prodejů potravin a drogerie, aktuálně je to již 28 % a podíl dál roste,“ shrnuje současnou situaci v retailu prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáš Prouza.PO ČTYŘECH LETECH NÁZNAKY STABILIZACE„Po čtyřech letech turbulencí konečně vidíme náznaky stabilizace. Rok 2024 je rokem změn, které by měly vést k rychlejšímu růstu v roce 2025. Poprvé po mnoha letech vidíme pokles promoční závislosti, i když v některých kategoriích podíl prodeje ve slevách stále přesahuje 75 % všech prodejů,“ připomíná ředitel NIQ Karel Týra. ČESKÝ RETAIL NA VLNĚ OPATRNÉHO OPTIMISMUZ ANALÝZY NÁKUPNÍHO CHOVÁNÍ AGENTURY NIQ VYPLÝVÁ, ŽE SE NA ČESKÝ TRH VRACÍ OPATRNÝ OPTIMISMUS A ZÁKAZNÍCI JSOU OCHOTNI VÍCE UTRÁCET ZA KVALITNĚJŠÍ VÝROBKY.Zákazníci podle dat Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR a výzkumné agentury NielsenIQ za první dvě čtvrtletí roku 2024 začínají více utrácet a častěji sahají po kvalitnějším zboží. Mírně klesá podíl slevových akcí, který v posledních letech stále rostl. Péče o domácnost Osobní péčeNealkoholické nápojeHorké nápoje Dětská stravaAlkoholické nápojeMléčné kategorieVařeníSladkostiKrmivo pro zvířataPro další měsíce se očekává, že objem prodejů dále poroste. Přispívá k tomu především uklidnění infl ace a zlevňování části potravin.POKLES PODÍLU PRODEJŮ PŘES SLEVY A AKCE JE TAŽEN TÉMĚŘ VŠEMI SKUPINAMI KATEGORIÍQ2´24 vs Q2´23 – vývoj % prodejů přes promoceMíra infl ace v červnu dosáhla rovných 2 %, v červenci pak mírně vzrostla na 2,2 %. Co se týče cen potravin, ty byly v červenci o 4,2 % levnější než před rokem. Také objem maloobchodních tržeb oproti minulému roku vzrostl a dosáhl 4,4 %. Po více než rok a půl trvajících poklesech rostou nyní meziročně tržby obchodníků již několik měsíců v řadě. Větší optimismus je vidět i v rámci rostoucích prodejů s nepotravinářským zbožím, na kterém Češi v rámci krize hodně šetřili. „Objem prodejů zboží dlouhodobé spotřeby letos rostl o 6,1 %. Nejrychleji rostou tržby v oblasti elektroniky a malých domácích přístrojů,“ uvedl Karel Týra.CHOVÁNÍ ZÁKAZNÍKŮ SE ZMĚNILOZlepšující se ekonomická situace a růst reálných mezd zvyšují spotřebitelskou poptávku – chování zákazníků však vykazuje jiné znaky než před krizí. Tomáš Prouza s Karlem Týrou uvádějí několik příkladů: Zákazníci jsou ochotni nakoupit dražší kvalitní maso na letní grilování, ale při běžném nákupu kuřecího masa vyhledávají slevové akce. Zároveň se vytrácí pomyslný střed trhu, tzv. nulový zákazník. Zdroj: NIQ ScanTrack, Podíl prodejů přes promoce v hodnotě. Q2´24 vs Q2´23; CZ KAI HM/SM/Drug/-2,7-2,7-2,5-2,2-1,61,72,6-0,4-0,10Foto: Shutterstock.com / Ultraskrip