Page 31 - Demo
P. 31


                                    31OBCHODGS1 umějí ještě více. S využitím standardu GS1 Digital Link dokáží zprostředkovat mnohé další informace uložené na webu. 2D kód s tzv. digitálním linkem funguje jako pevně defi novaný odkaz. Po jeho naskenování uživatele propojí s určenou internetovou adresou, zatímco pokladní skener z téhož kódu načte pouze identifi kátor produktu (GTIN), popř. datum spotřeby. Jinými slovy, standard pro digitální link ze stejného datového nosiče nesoucího identifi kaci produktu vytvoří bránu k on-line informacím. S novou generací kódů se tak do popředí dostává zákazník. Jednoduchým naskenováním telefonem dostane celý příběh produktu. Dozví se, odkud pochází, jak byl vyroben, zda obsahuje alergeny, jak jej lze recyklovat nebo jaká je jeho ekologická stopa. Nová úroveň transparentnosti produktů lidem pomůže činit poučenější, bezpečnější a udržitelnější rozhodnutí o tom, co kupují a používají. „První načtení čárového kódu v roce 1974 spustilo revoluci v obchodu a navždy změnilo způsob, jakým nakupujeme a prodáváme zboží. V dnešním světě však spotřebitelé oprávněně požadují více informací o produktech, které kupují. To je důvod, proč přechod na 2D kódy spolu s předními retailery a dodavateli intenzivně podporujeme,“ vysvětluje Renaud de Barbuat, prezident a CEO GS1. Standard GS1 Digital Link přitom dokáže zpřístupnit několik sad informací určených pro určité cílové skupiny (spotřebitelé, obchodníci, regulační orgány…) současně. Pokud nastane potřeba některá data aktualizovat, změny bude možné provést, aniž by se stávající 2D kód na obalu produktu měnil.VYZKOUŠENO NA LÉČIVECHOrganizace GS1, jejíž standardy a řešení jsou přítomné zejména v retailu, logistice a zdravotnictví, si přechod na 2D kódy již úspěšně vyzkoušela. A to v oblasti léčivých přípravků, z nichž lékárníci dávno snímají maticové kódy GS1 DataMatrix s číslem GTIN a povinnými dynamickými údaji (číslo šarže, datum použitelnosti a sériové číslo jako prvek v potírání padělků léčiv). Ambicí GS1 je nyní provést tento krok na straně maloobchodních řetězců. Ze zavedení 2D kódu nesoucího rozšířené informace nad rámec základní identifi -kace produktu budou profi tovat všichni účastníci dodavatelského řetězce. A samozřejmě zákazník! Mikuláš Černý, GS1 Czech RepublicPŘECHOD NA 2D KÓDY – NEJVĚTŠÍ INOVACE OD ZAVEDENÍ ČÁROVÝCH KÓDŮ Podpora globální implementace 2D kódů ze strany světových lídrů sektorů FMCG a retailu připomíná situaci před padesáti lety. Tehdy americký maloobchod inicioval zavedení dvanáctimístné struktury číslování produktů. To vyvrcholilo prvním historickým načtením čárového kódu 26. června 1974. Poprvé to „píplo“ v supermarketu Marsh. Volba prodejny ve městě Troy (stát Ohio) nebyla náhodná: v jeho blízkosti se nacházelo pracoviště IBM, kde o rok dříve vývojáři čárový kód GS1 vytvořili. BBC zařadila zavedení mezinárodního datového nosiče se zakódovaným číslem obchodní položky mezi padesát nejdůležitějších událostí ve vývoji světové ekonomiky. Snímání čárového kódu na pokladně znamenalo revoluci v retailu s obrovským dopadem do celého dodavatelského řetězce, do ekonomiky i do společnosti.Dnes skenery celého světa načítají 10 miliard čárových kódů GS1 denně. Globálně existuje více než miliarda unikátních produktů, které mají svůj čárový kód. Systém GS1 se od řešení pro prosté označování a strojové načítání čísla produktu (GTIN) vyvinul do celosvětově nejrozšířenějšího identifi kačního a komunikačního standardu. Přednosti globálních standardů pro automatickou identifi kaci, sběr a sdílení dat vedly k jejich expanzi z retailu do logistiky, zdravotnictví a dále. Aktuálně jsou standardy GS1 implementovány ve více než dvaceti průmyslových odvětvích.PŘÍNOSY 2D KÓDŮ NESOUCÍCH DOPLŇKOVÉ INFORMACE Řízení zásob:Zajištění FIFOPřesné inventuryInformace o dostupnosti a umístění zásobEliminace plýtváníManagement vratekŘešení pro zboží s proměnnou hmotností Bezpečnost:Integrita značkyGarance čerstvostiZabránění prodeje stažených produktůPotírání padělků Zapojení zákazníků:Přístup k B2C informacím od výrobcePromoakceReceptyInterakce spotřebitele s dodavatelemPropojení se zákazníky pomocí GS1 Digital Linku Sledovatelnost:Ověřování pravosti produktu Informace o původu ingrediencí Transparentnost dodavatelského řetězce Důvěra spotřebitelů Udržitelnost:Informace pro recyklaciPodpora cirkulární ekonomiky Předcházení vzniku odpadu Podpora strategie „z farmy na vidličku“ Vylepšené obaly:Podpora marketinguVyhovění legislativním požadavkům Bohatší zákaznická zkušenost
                                
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35