Page 25 - Demo
P. 25


                                    2531 % odpadu jde na vrub zpracování a výrobě, 9% ztráty připadají na restaurace a pohostinství a 7 % na maloobchod a distribuci. V Česku se podle dat situace v posledních letech zlepšuje: v roce 2020 vyhodily české rodiny přes 743 tis. tun potravin. „Přestože vidíme v posledních letech zlepšení, stále jsou čísla o množství vyhozených potravin alarmující. I proto bylo Česko opět vybráno jako jedna ze zemí, kde kampaň #Safe2EatEU probíhá i letos,“ dodává Jitka Götzová, ředitelka Odboru bezpečnosti potravin Ministerstva zemědělství. Kampaň se letos v Česku kromě problematiky potravinového odpadu zaměřila také na pomoc se sestavením vyváženého jídelníčku, na téma označování potravin nebo na správné zpracování a bezpečnou manipulaci se surovinami i hotovým jídlem. Kampaň chce také reagovat na otázky jako kolik stojí plýtvání potravinami a kde ušetřit, co je dobrá investice do zdraví nebo co je výživná versus nutričně vyvážená svačina.Eva KlánováOBCHODZákazníci jsou stále více ochotni utrácet za luxusní dovolené, v rámci svých každodenních nákupů si však neradi připlácí za prémiové značky, častěji volí značky privátní.Po čtyřech letech turbulencí nyní konečně vidíme náznaky stabilizace. Rok 2024 je rokem změn, který by měl vést k rychlejšímu růstu v roce 2025. Nálada spotřebitelů, která dosáhla nejnižší hodnoty v roce 2022, se pomalu vylepšuje v celé Evropě. Očekávání osobní situace českých spotřebitelů převyšuje očekávání vývoje ekonomiky.A jak v těchto podmínkách Češi nakupují rychloobrátkové zboží? Jak uvedl Karel Týra, objemy prodejů klesaly tři roky v řadě. První kvartál 2024 naznačil oživení, druhý pak potvrdil stagnaci cen a opatrný nárůst objemu prodejů. Růst tržeb je však tažen zejména častějšími návštěvami obchodů. Důležitou zprávou je, že po dlouhé době klesají promoční prodeje. ŠETŘÍME, ALE ZÁROVEŇ POTRAVINY VYHAZUJEMEVětšina Čechů uvádí, že se potravinami snaží neplýtvat. Podle údajů Ústavu zemědělské ekonomiky a informací z roku 2023 jsou ale české domácnosti zdaleka největším producentem potravinového odpadu v zemi s 405 536 tunami vyhozených potravin ročně. Pro srovnání, maloobchod a restaurace vyhodí řádově méně potravin: v případě maloobchodu se jedná o 52 tis. tun potravinového odpadu, restaurace a další stravovací zařízení pak vyhodí 47,5 tis. tun jídla ročně. Zvýšit povědomí o tom, jak šetrněji nakládat s potravinami, je jedním z cílů letošního ročníku kampaně, kterou pořádá Evropský úřad pro bezpečnost potravin (EFSA).Problematika plýtvání ale není zdaleka problémem jenom Česka. V EU se každoročně vyhodí téměř 59 mil. tun potravin, přibližně tedy 131 kg odpadu na osobu. Nejvíce potravinového odpadu vzniká i v Evropě v domácnostech, na plýtvání jídlem se podílí z 53 %. Dalších Modré sýry Másla a margaríny Kolové nápoje Džusy Pivo Cukr Hořké bylinné likéry Mléko trvanlivéKATEGORIE S NÍZKOU PROMOČNÍ ZÁVISLOSTÍVYSOCE PROMOVANÉ KATEGORIEDroždí chlazené Mražená zelenina Náplasti Podmáslí Oční stíny Knedlíky chlazené Kondomy Pufované chlebíčkyZdroj: NIQ ScanTrack, Podíl prodejů přes promoce v hodnotě. Q2´24 vs Q2´23; CZ KAI HM/SM/Drug/ROZDÍLY V TRENDU POSLEDNÍCH MĚSÍCŮ – POKLES PROMOCÍ ZEJMÉNA U DROGISTICKÝCH KATEGORIÍPokles promoční závislosti Q2 (pb) Růst promoční závislosti Q2 (pb)Holící strojky a žiletkyKnedlíky chlazenéČokoládové cukrovinkyOční stínyMražená zeleninaSlané oříškyBarvy na vlasyVejcePudinky na vařeníMake-upMléko ochucené čerstvéDžemy a marmeládyPsi – produkty ke žvýkáníDezerty a sladké pečivoChlazené polévkyMaso konzervovanéPaštiky konzervovanéModré sýryMoukaWhisky-18 %-17 %-12 %-11 %-12 %-12 %-10 %-11 %-11 %-10 !         %9 %9 %Zdroj: NIQ ScanTrack, Podíl prodejů přes promoce v hodnotě. Q2´24 vs Q2´23; CZ KAI HM/SM/Drug/2    % 21 % % 25 % 27 ' u % 75 % 76 % 77 % 78 % 78 % 80 % 82 %
                                
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29