Page 22 - Demo
P. 22
22OBCHODKomerční nemovitosti, jako jsou velké obchodní domy nebo nákupní centra, utvářejí panoráma měst. Aby však do svých prodejen přilákaly velké množství zákazníků, musí obchody zaujmout atraktivní nabídkou, dobrou dostupností a doplňkovými službami. Vyplývá to z výsledků spotřebitelského barometru KPMG. Průzkum byl proveden společně s EHI Retail Institute z Kolína nad Rýnem a ukazuje, které faktory motivují spotřebitele k návštěvě obchodu.DOSTUPNOST MÁ VYSOKOU PRIORITU39 % dotázaných spotřebitelů preferuje podle průzkumu KPMG nakupování v kamenných prodejnách v centrech měst. Dostupnost prodejny je klíčová pro 29 % dotázaných zákazníků, 24 % chce dobrou orientaci v prodejně a 17 % považuje za zásadní atraktivitu okolí. V nákupních centrech oceňují zákazníci mix obchodů (55 %) a fakt, že nakupování v nich je nezávislé na počasí (38 %). Naopak nejvíce negativním faktorem jsou pro 42 % dotázaných vysoké poplatky za parkování v nákupních centrech.„Obchody musí být pro lidi snadno dostupné. A prostorová i časová rozmanitost je žádaná – zákazníci chtějí cestovat fl exibilně, ať už hromadnou dopravou, autem nebo na kole a chtějí nakupovat i v neděli a o svátcích,“ shrnuje výsledky studie výkonný ředitel EHI Michael Gerling.Stephan Fetsch, EMA Head of Retail & Consumer Goods v KPMG, dodává: „Sociální kontakty, aktivity životního stylu, restaurace a nákupy vyžadují vhodné prostory a struktury. To mohou nabídnout jak centra měst, tak obchodní centra, a jsou proto pro spotřebitele stále atraktivní nákupní destinací. Aby maloobchodní nemovitosti zůstaly ziskové, měly by svou nabídku co nejvíce přizpůsobit potřebám zákazníků.“ŠPATNÝ VZDUCH A VYSOKÉ CENY NARUŠUJÍ ZÁŽITEK Z NAKUPOVÁNÍUvnitř prodejen zákazníky trápí zejména úzké uličky a nedostatek místa (53 %) a také špatná ventilace (44 %). Pro většinu lidí (54 %) je cenová úroveň obchodu jedním z nejvíce určujících faktorů pro dobrý zážitek z nakupování.Většina respondentů spojuje cestu za nákupem s jinými aktivitami. Cestu z práce často lidé kombinují s každodenními nákupy (24 %), ale také návštěvami úřadů/bank (18 %), návštěvami lékaře nebo službami, jako jsou návštěvy kadeřníka a čistírny (po 16 %). Mnoho spotřebitelů rádo kombinuje nákup s návštěvou restaurace (36 %) nebo setkáním s přáteli a rodinou (34 %).ekNEJDŮLEŽITĚJŠÍ JE DOSTUPNOST A ATRAKTIVNÍ VÝBĚRNEJEN HORŠÍ DOSTUPNOST, ALE TAKÉ ŠPATNÝ VZDUCH V PRODEJNÁCH NEBO VYSOKÉ CENY ZA PARKOVÁNÍ MOHOU ODRADIT ZÁKAZNÍKY.KPMG Consumer Barometer společně s EHI Retail Institute z Kolína nad Rýnem analyzoval kritéria pro úspěšný retail z pohledu spotřebitele. Analýza provedená na německém trhu může být v mnohém inspirativní i pro český retail.Uvnitř prodejen zákazníky trápí zejména úzké uličky a nedostatek místa (53 %) a také špatná ventilace (44 %).FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ NÁKUPNÍ ZÁŽITEKNEJOBLÍBENĚJŠÍ POLOHY KAMENNÝCH PRODEJEN PODLE VĚKU ZÁKAZNÍKŮFoto: Shutterstock.com / Nicoleta Ionescu