Page 56 - Demo
P. 56


                                    56PERSONÁLNÍ MANAGEMENT Co dnes preferují generace Y a Z při výběru zaměstnavatele?Nechali jsme si letos udělat průzkum společnosti Ipsos a ukázalo se, že na první pozici zůstává platové ohodnocení. Jeho důležitost dokonce stoupla (v roce 2020 82 %, v roce 2024 86 %), což je zřejmě důsledek vývoje české ekonomiky v uplynulých dvou letech. Na druhém místě je přátelský kolektiv, ale u toho atributu důležitost trochu poklesla (2020 76 %, 2024 65 %). Třetí místo zaujímá fl exibilita práce, u které důležitost stoupla (2020 59 %, 2024 63 %), lidé se po covidu naučili být doma a nyní se této možnosti nechtějí vzdát. Důraz na stabilitu zaměstnavatele se od 2020 zvětšil o 4 % a o 10 % stoupl zájem o možnost work life balance.  Máme za sebou covid, fi rmy nabízejí hybridní model práce. Co se oproti době před čtyřmi lety změnilo? Změnilo se toho dost. Ještě před covidem lidé toužili po fl exibilitě, ale home offi ce býval výjimkou. Také tehdy oceňovali krásné a inspirativní pracovní prostředí, kam denně chodili. V důsledku covidu a zavedení práce z domova ale zájem o atraktivní pracovní prostředí v uplynulých třech letech poklesl. To, co naopak po covidu zůstalo a o co je napříč generacemi zaměstnanců největší zájem, je fl exibilita. S tím, jak rostla infl ace a přišla energetická krize, vzrostly požadavky na fi nanční hodnocení. V popředí očekávání zaměstnanců a kandidátů se dlouhodobě drží fi remní kultura, atmosféra v práci, vztahy s nadřízenými a s kolegy. Toto narůstá bez ohledu na to, jak často se lidé v práci osobně potkávají. Hmatatelné benefi ty jako notebook, mobil nebo služební auto už tolik netáhnou, na špici benefi tů se dostává wellbeing, psychické zdraví a work life balance – mít volný čas pro rodinu a své koníčky. Tyto atributy jsou nesmírně důležité zejména pro mladší generace.  Jak se pracovní očekávání liší z hlediska různých generací? Generace X, která byla zvyklá chodit do práce hlavně proto, aby si vydělala peníze, striktně oddělovala práci a volný čas. Jinak práci vnímají mileniálové neboli generace Y, které se také říká Generace Why/Proč?, protože její zástupci se ptají, jaký má pro ně jejich práce smysl, proč by tu či onu konkrétní práci měli vykonávat. Někdy se o mileniálech šíří stereotyp, že tolik nepracují, ale oni jsou schopni velice zabrat, když je práce baví a dává jim smysl. Umí se do své práce zamilovat a říkají, že práce a život jsou pro ně totéž. Na druhou stranu se o této generaci říká, že je nejnešťastnější, protože v ní hodně lidí vyhořelo právě kvůli tomu, že neumějí rozdělovat práci a volný čas, když je práce baví. Generace Z je zajímavá tím, že kombinuje zkušenosti předchozích generací X ZÁJEM O FLEXIBILITU SPOJUJE VŠECHNY GENERACEO BENEFITECH A ATRIBUTECH, KTERÉ ROZHODUJÍ O VÝBĚRU ZAMĚSTNAVATELE, HOVOŘÍME S HONZOU KLUSONĚM, CEO KARIÉRNÍHO PORTÁLU WELCOME TO THE JUNGLE, KTERÝ JE PRŮKOPNÍKEM NOVÝCH BENEFITŮ JAKO ČTYŘDENNÍ PRACOVNÍ TÝDEN.Průzkum společnosti Grafton zaměřený na benefi ty, které nejvíce oceňují různé generace zaměstnanců, potvrdil, že 10 let se v žebříčcích požadovaných i poskytovaných benefi tů objevují stejné položky a prakticky ve stejném pořadí: fi nanční benefi ty, dovolená či volno navíc, fl exibilita, profesní rozvoj, péče o zdraví.
                                
   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60