Page 53 - Demo
P. 53


                                    53SORTIMENTZároveň se obchodníci nebojí experimentovat s novými příchutěmi. KDYŽ JDE TÁTA SE SYNEM NA PIVO Zatímco téměř třetina (30 %) příslušníků generace X nebo tzv. baby boomers pije pivo každý den nebo několikrát týdně, v generaci Z už je to jen 21% dotázaných Tipy pro efektivní testování pivních novinek:1. Ptejte se na to, zda novinka „odpovídá na potřeby“, je „nová a unikátní, a „cenové srovnání“, pokud máte představu o ceně.2. Nechejte respondenty porovnat s tím, co pijí dnes. Ideálně zapojte i BeSci (behavioral science) principy, například měření času odpovědi respondentů.3. Máte-li Line Extension, změřte si inkrementalitu (kolik vezmete konkurenci a kolik bude kanibalizace mateřské značky).V Ipsos používáme pro testování novinek nástroj InnoTest, s jehož pomocí lze určit potenciál úspěšnosti nového produktu. Dostupný je na platformě ipsos.digital.KONZUMACE PIVA DLE GENERACÍZdroj: IpsosZdroj: Ipsos průzkum, porovnání počtu položek nabízených ve stejných obchodech vybraných řetězců, únor–březen 2024, únor–březen 2021POČET POLOŽEK V KATEGORII PIVOSortiment celkem rok 2024 / Změna 2021 vs 2024 (v %)Albert Billa Globus Kaufl and Lidl Penny TescoPivo lahvové 85 / 0 49 / -4 135 / 29 137 / 8 12 / -8 20 / 11 74 / -14Pivo v plechovce 72 / 18 50 / 32 61 / 7 87 / 28 29 / 32 22 / 69 45 / -20Ochucené pivo 47 / -13 36 / -5 57 / -2 54 / -8 10 / 0 8 / 300 55 / -4Pivo PET 21 / 250 8 / -20 54 / 260 21 / 62 1 /-50 1 / -50 1/ -88Pivo multipack 6 / -57 10 / -33 19 / -10 9 /-25 1 / - - /- 16 / 0Pivo soudek - / - - / - 4 / 0 6 / 50 - / - - / - 3 / 0Počet položek 231 / 5 153 / 0 330 / 27 314 / 11 53 / 13 51 / 42 194 / -14Nealkoholické pivorok 2024 / Změna 2021 vs 2024 (v %)Albert Billa Globus Kaufl and Lidl Penny TescoOchucené pivo 26 / 18 19 / 12 28 / 27 29 / 38 6 / 0 3 / 50 31 / 24Pivo lahvové 10 / -17 5 / -17 13 / -13 14 / -13 1 / 0 1 / 0 11 / -8Pivo v plechovce 9 / 29 6 / 100 8 / 0 14 / 17 2 / 0 2 / 0 8 / 14Počet položek 45 / 10 30 / 15 49 / 9 57 / 16 9 / 0 6 / 20 50 / 14(panelu Populace.cz). Generace Z se zjevně vyhýbá nadměrnému pití. Ve studii Ipsos Global Trends 2023 uvedlo 40 % respondentů z generace Z, že nepije alkohol vůbec nebo méně než jednou měsíčně. Jejich prioritou je duševní a fyzické zdraví. K nižší konzumaci alkoholu může přispívat také ekonomická nejistota. VAŘIT A BALIT UDRŽITELNĚNižší spotřeba vody, zpracování místních surovin nebo využívání obnovitelné energie jsou některé z aspektů udržitelnosti, které se promítají také do výroby piva a sladových nápojů. Příkladem udržitelné produkce u nás je nealkoholický BirGo ze společné dílny Budvaru a Mattoni. Toto ovocné pivo se vyrábí na technologicky vyspělé lince s efektivním využitím energií a vody. Udržitelnost se promítá i do balení – není plastové, nýbrž papírové, a navíc neobsahuje lepidlo. Od plastových komponentů upouští také Pilsner Urquell, který od roku 2021 používá výhradně etikety z recyklovatelného papíru. LOKÁLNÍ PIVOVARY + ŘEMESLNÁ VÝROBA = ZLATÉ DNO Jak vyplynulo ze zprávy Ipsos Global Trends 2023, nic nepřitáhne zákazníka lépe než autentický produkt z lokální produkce a s puncem nostalgie k tomu. Více než polovina (52 %) dotázaných je ochotna si připlatit za značku, která je v tomto smyslu oslovuje. Spíš než po globální značce piva sáhne po lokálním produktu vyrobeném v konkrétní oblasti či městě až 65 % respondentů. Alkohol z řemeslné produkce, který se navíc může pochlubit udržitelným způsobem výroby, zřejmě nebude mít ani v příštích letech nouzi o příznivce.Jana Mušinská, IpsosZdroj: Konzumace piva, reprezentativní vzorek populace ČR 18–65 let, 5 000 respondentů, analýza dat z online panelu Ipsos Populace.cz Ipsos průzkum, porovnání počtu položek nabízených ve stejných obchodech vybraných řetězců, únor–březen 2024, únor–březen 2021Ipsos Global Trends 2023, 50 trhů, online výzkum na dospělé populaci, září až listopad 2022. Každý den Několikrát týdně Jednou týdně Jednou za dva týdny Jednou za měsíc  Méně často NikdySignifi kantně více / méně oproti celku5 %Generace Z18–27 let v roce 2022Generace Y28–42 letBaby Boomers57–65 letGenerace X43–56 let16     " %9 "      %9 !      %9 !   %9   %
                                
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57