Page 36 - Demo
P. 36
36VYBAVENÍ, TECHNIKA, DESIGNZ hlediska technologií je největší posun vidět u způsobu placení. Vznikají nové a nové metody a spotřebitelé nechtějí být nijak omezeni v jejich výběru. Obchodníci, kteří jim vycházejí vstříc, zvládají odbavit zákazníky rychleji, což umocňuje jejich spokojenost. Mít platební terminál je doslova nezbytnost. Ovšem zásadní je, aby to byl moderní terminál, který si poradí se všemi moderními způsoby plateb, nikoli jen s platebními kartami. „Náš systém přesně tohle umožňuje. Bez problémů přijímá platby v hotovosti, včetně cizí měny, kdy pokladna uvede částku na účtence v korunách, ale zároveň ji umí přepočítat do libovolné cizí měny. Dále přijímá klasické platební karty i všechny jiné formy bezhotovostních plateb, jako jsou QR kódy, platby mobilem, hodinkami, náramky, Google Pay nebo Apple Pay. A poradí si i se stravenkami, včetně elektronických,“ vypočítává Petr Menclík, ředitel společnosti Dotykačka. „Můžeme říct, že v popředí jsou platby pomocí mobilních zařízení, jako jsou telefony, hodinky, případně prsteny coby nastupující technologie, a to zejména kvůli rychlosti, jednoduchosti a bezpečnosti. Na ústupu je naopak platba hotovostí nebo standardními plastovými kartami,“ potvrzuje Jindřich Kočica, Key Account Manager / Retail ve společnosti Diebold Nixdorf.JAK NA ODBAVENÍ?S rostoucí oblibou samoobslužných zařízení obecně má vzestupný trend také použití samoobslužných pokladen a objednávkových kiosků. „Systémy jsou stále více uživatelsky přívětivé a většina zákazníků si již na tento způsob odbavení zvykla a využívá je. Významným způsobem do odbavení na pokladně nyní začínají zasahovat technologie využívající AI,“ konstatuje Jindřich Kočica. „Nejhorší je, když je někdo zamrzlý v minulém století a namísto chytrého pokladního systému s řadou užitečných funkcí používá ‚starou hloupou‘ pokladnu a kalkulačku. Takový provozovatel jednak spoustu věcí v rámci řízení prodejny dělá neefektivně, ale neefektivní je i při odbavení zákazníka,“ podotýká Petr Menclík. Další absurditou podle něj je, když někde odmítají používat platební terminál s tím, že nebudou odvádět poplatky z bezhotovostních plateb. Provozovatel se tak připravuje o podstatné procento tržeb.Jednou ze slabin některých prodejen je využití místa u pokladen. „Obchodník by při návrhu pokladní zóny měl zohledňovat celou řadu věcí, včetně optimalizace rozmístění a ovládání jednotlivých pokladen a dalších prvků, ve vazbě na to, jaká skupina zákazníků bude toto místo navštěvovat. Při vývoji klasických i samoobslužných pokladen klademe velký důraz na ergonomii při jejich používání a pokladny mohou být také doplněny prvky pro obsluhu hendikepovanými zákazníky. S obchodníky při tom spolupracujeme a nabízíme konzultace a poradenství v rámci služby DN Advisory Services,“ popisuje Jindřich Kočica.POMÁHÁ AIO něco menším prohřeškem, ale stále velmi častým, je, když provozovna platební terminál používá, ale nemá ho propojený s pokladnou. Jakákoli platba se pak do něj musí zadávat ručně, což zdržuje, a navíc tak vznikají zbytečné chyby. Chybou je také absence zákaznického displeje, který se u klasických pokladen může zdát zbytečný, nicméně zvyšuje zákazníkům přehled. Jak upozorňuje Petr Menclík, může sloužit také jako reklamní nástroj. Chyby při markování, resp. při zadávání položek, můžou vznikat také na samoobslužných pokladnách, kdy U POKLADNY HLAVNĚ RYCHLE A JEDNODUŠEPOKLADNA A CELÁ POKLADNÍ ZÓNA JE V PRODEJNĚ POSLEDNÍ MÍSTO, KDE DOCHÁZÍ KE KONTAKTU ZÁKAZNÍKA S PRODÁVAJÍCÍM.Pokud jde o samoobslužné pokladny, zde platí, že software musí být natolik intuitivní, aby zákazník nenabyl dojem, že namísto zadávání položek luští rébus. Nicméně prakticky to samé platí pro pokladny s obsluhou, pro kterou musí být vše jednoduše pochopitelné, aby mohla zákazníky plynule odbavovat.Ovládání samoobslužné pokladny musí být natolik intuitivní, aby zákazníka neodrazovalo. Foto: Shutterstock.com / Drazen Zigic