Page 33 - Demo
P. 33


                                    33OBCHODMÍRA NEOBSAZENOSTI NEPATRNĚ POKLESLA NA 3,9 %Neobsazenost regionálních obchodních center se stále ještě nevrátila na úroveň z roku 2019, nicméně i přesto se jedná o velmi zdravou hodnotu, která zákazníkům nabízí širokou nabídku obchodů a služeb a zároveň udržuje silnou konkurenci mezi nájemci. Stejně jako ve zbytku Evropy přitom dosahují nejvyšší neobsazenosti (kolem 5,2 %) regionální centra s vysokým podílem volnočasových aktivit.Z hlediska rozložení jednotlivých sektorů na nákupních galeriích nedošlo za posledních pět let k výraznějším změnám. Celkové ploše i nadále dominuje s 36 % móda, následovaná se 14 % specializovaným maloobchodem a s 12 % kategorií sportu. Z hlediska dynamiky vývoje došlo vloni k největšímu meziročnímu nárůstu nájemní plochy v sektoru gastronomie (+6 %), a to především díky expanzi fastfoodových řetězců. Druhý nejvyšší růst (+3 %) zaznamenala kategorie služeb, kde expandovaly jak barbershopy, tak cestovní agentury, a dále prodejci vybavení pro domácnosti a nábytku. Nicméně zatímco služby rostly jak plochou, tak počtem pronajímaných jednotek, u druhé kategorie docházelo současně k vyššímu uzavíraní poboček a otevíraní nových na větších plochách, což vedlo k celkovému poklesu počtu jednotek o 5 % a redukci průměrné velikosti sektoru. Naopak tomu bylo u sektoru elektroniky, u které sice došlo k celkovému poklesu plochy o 2 %, ale počet jednotek vzrostl díky expanzi specializovaných obchodů o 7 %.MEZIROČNÍ RŮST PRŮMĚRNÉHO NÁJEMNÉHO DOSÁHL 7,9 %I přesto je výrazný přírůstek stále „podinfl ační“ a CBRE nadále vnímá tlak na nájem ze strany vybraných nájemců či Nedostatek pracovní sílyFinanční závazky (např. mzdy, nájmy)Pomalé tempo oživení prodejeZměna důvěry/preferencí zákazníkůKonkurence na trhuPomalejší růst a obnova turismuSnížená poptávka po nakupování v kamenném obchoděDrahé fi nancování (vysoké úrokové sazby)sektorů. Obdobně jako jinde v Evropě. Nejsilnější meziroční růst průměrného nájmu zaznamenal sektor elektroniky (+17 %) a služeb (+10 %). Naopak podprůměrného zvýšení dosáhly kategorie specializovaných potravin, vybavení domácnosti a nábytku a také módy.PRVNÍ ČTVRTLETÍ VZBUZUJE POZITIVNÍ OČEKÁVÁNÍZačátek nového roku přinesl na maloobchodní trh mírný optimismus. Uzavřená data za první tři měsíce naznačují vzestupný trend u téměř všech sledovaných ukazatelů. Návštěvnost meziročně vzrostla o 4 %, průměrné nájmy se zvýšily o 3 % a obraty stouply o 6 %. „Pokud se podíváme na tržby očištěné o infl aci, tak poprvé po devatenácti měsících dosáhly plusových hodnot kolem 1 až 2 %,“ uvádí Klára Bejblová. Jediný ukazatel, který zatím vykázal zhoršení, byla míra neobsazenosti, když lehce stoupla na 4,4 %. Pozitivní nálada je patrná i u samotných maloobchodníků. „Výsledky květnového průzkumu CBRE ukazují, že 57 % respondentů plánuje rozšíření své maloobchodní sítě ve smyslu počtu prodejen; naopak 30 % z nich hodlá zmenšovat průměrnou velikost jednotek. Zvětšovat portfolio se logicky chystají segmenty, které meziročně dosáhly velmi dobrých tržeb, ať už jde o provozovatele ze sektoru gastronomie, anebo zdraví a krásy. Ovšem expandovat se nezdráhá ani 56 % dotázaných značek ze sektoru módy, který vloni meziročně propadl,“ komentuje Jan Janáček, vedoucí retail sektoru a oddělení maloobchodních pronájmů v CBRE.POZORNOST SE ZAMĚŘUJE NA TRANSPORTNÍ HUBYZ pohledu preferovaných lokalit pro expanzi jsou jednoznačně stále populární regionální obchodní centra s větší spádovou oblastí. Dlouhodobě také roste obliba retailových parků, a to i u maloobchodníků, kteří v minulosti tento typ nemovitostí nevyhledávali. „Nově jsme zaznamenali velký posun v oblibě transportních hubů, jako jsou nádraží, letiště či čerpací stanice, ve kterých se v současnosti nachází pouze 5 % dotázaných značek, ale v rámci rozvoje portfolia se na ně plánuje zaměřit 14 % obchodníků,“ uvádí Jan Janáček s tím, že pokud jde o případné nejistoty, tak retaileři mají letos největší obavy z nedostatku pracovní síly (uvedlo 42 % dotázaných), rapidně rostoucích nákladů na mzdy a nájmy a také z pomalého tempa oživení prodejů.ekO SHOPPING CENTRE INDEXUJAKÉ JSOU VAŠE OBAVY OHLEDNĚ MALOOBCHODNÍHO TRHU V ROCE 2024? (v %) (B2B průzkum Očekávání a strategie maloobchodníků)Obava 2022 2023 2024Zdroj: CBRE 28 46 42 36 65 39 52 35 394 8 154 8 18 36 19 18 32 19 15 19 12
                                
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37