Page 39 - Demo
P. 39
39 Zmiňujete, že samotná instore média prochází určitými změnami. Jak se konkrétně projevují?V nedávné době byly standardem v POS komunikaci klasické reklamní nosiče jako regálové poutače, podlahová grafi ka, bannery, branding druhotného vystavení apod. Občas jsme se mohli setkat s obrazovkou, na které se střídalo několik vizuálů. Tehdy probíhala grafi cká příprava často tak, že se klíčový vizuál kampaně snažili zadavatelé co nejvěrněji překlopit na POS nosič. Což nebylo často zcela optimální z hlediska obsahu sdělení. Zákazník v prodejně má na uvědomění si předložené komunikace daleko méně času, než při sledování video nebo audio spotu. Nicméně postupem času si klienti ideální způsob přípravy grafi ky pro POS nosiče osvojili. Za nás, jako poskytovatele mediálního prostoru, bych vyzdvihl zejména možnost využití atraktivních doplňků u POS nosičů, jakými jsou světlo, zvuk, aroma, nebo dokonce pohyb. V nedávné době jsme klientům nabídli možnost rozpohybovat v regálu jejich produkty pomocí robotické ruky zvané Tokinomo. Tokinomo zaznamená přicházejícího zákazníka a rozpohybuje promovaný produkt i za doprovodu světla či hudby. Ideální kombinace vjemů, kterou žádný zákazník nepřehlédne. Snad každý marketingový manager se zabývá tím, aby jím zvolená komunikace byla co nejefektivnější. Máte nějaký nástroj, díky kterému lze maximální efektivity v instore prostředí dosáhnout?Ano, stejně tak jako ostatní média i instore marketing prochází zásadní změnou. Klasické offl ine nosiče se mění na digitální a s tím přichází změna plánování, nasazování, měření a pohledu na tato média. Budoucnost jak my, tak přeneseně naši klienti, vidíme rozhodně v programatické formě reklamy na digitálních nosičích. Přímý prodej takového inventory je již dávno za zenitem. Nastává „doba programatická“. Jaké jsou v tomto případě požadavky na všechny zúčastněné strany?Aby vše fungovalo, jak má a všechny zúčastněné strany byly spokojené, je zapotřebí správné pochopení a nastavení. Maloobchodník musí vnímat přínosy a požadavky na retail media v jeho síti. Měl by umožnit určitou datovou a provozní součinnost a zároveň vidět jak přímé, tak i nepřímé benefi ty této činnosti pro jeho business. Agentura musí mít odborníky s danou specifi ckou znalostí na instore a online marketing, kteří umí skloubit tyto dvě odlišné disciplíny a umět správně stanovit cenotvorbu a zároveň vhodně naplánovat dle cílových skupin. Inzerent (klient) ať vendor, či nevendor by měl chápat sílu oslovení nakupujících v retailu a jejich schopnost vnímání v místě prodeje. Zároveň by tomu měl přizpůsobit kreativu daných sdělení. A nakonec zákazník by měl být spokojen a nepřesycen reklamním sdělením. Víme z výzkumů, že přesycení reklamou v místě prodeje je v tuto chvíli nejmenší ze všech mediatypů a naopak zákazník žádá větší míru edukace a pobídky. Zjednodušeně řečeno sofi stikovaný instore marketing může přinést jen samé benefi ty pro klienta, zadavatele i nakupující. Vyspělé zahraniční země bývají v této oblasti o něco napřed, inspirujete se z jejich přístupu a zkušeností? Jak rychle na tyto změny jako Češi reagujeme?Ano, dá se říci, že inspirujeme. V Evropě se některé pokroky, např. v oblasti digitalizace, projeví zhruba s pěti až šestiletým odstupem po implementaci v USA. Na východ od nás ke změnám dochází o další dva až tři roky později.Příklady z USA a Británie ukazují, že cesta využití digitálních médií je blízká budoucnost a řetězce typu Walmart monetizují svůj prodejní prostor právě touto cestou. Příkladem může být případová studie Walmartu, který naprogramoval displeje tak, aby personalizovaně zobrazovaly propagační akce produktů, nabídky, ceny produktů a klíčové vlastnosti produktů. Výsledkem kampaně bylo 50% zlepšení efektivity promoční akce, 30% zlepšení navigace zákazníků, pozitivní zákaznická zkušenost, optimalizace provozu prodejny, úspora času při obměně tištěných materiálů, nové poznatky o zákaznickém chování prostřednictvím analýzy dat a v neposlední řadě přizpůsobení promočních akcí dle preferencí zákazníků. V úvodu jste, v souvislosti s digitalizací, zmiňoval trend poslední doby – bezobslužné prodejny. Popište nám prosím ve stručnosti, jak fungují a jaké jsou jejich hlavní přínosy?Trend bezobslužných prodejen byl dříve už poměrně známý například v Asii, ale v Evropě jsme se nacházeli zcela na počátku. Řešení, které by splňovalo všechny naše vysoké nároky na provoz prodejny v režimu 24/7, jsme tak museli vymýšlet zcela od začátku. Díky tomu jsme vytvořili vlastní přístup, který lze vhodně přizpůsobit na míru potřebám jednotlivých klientů a zároveň splňuje veškeré legislativní a bezpečnostní požadavky.Použité technologie tvoří celkový ekosystém a skládá se z centrálního informačního systému pro řízení bezobslužné prodejny, zákaznické mobilní aplikace, bankovní identity, pokročilého kamerového systému s podporou AI napojeného na vzdálené dohledové centrum, samoobslužné pokladny a autorizovaného řízení přístupů a výstupů včetně dostupnosti potřebných analytických dat a statistik.Z benefi tů bezobslužných prodejen těží všechny cílové segmenty – retaileři, investoři, zákazníci i příp. samosprávy v roli provozovatele. Přínosy se sice pro každou z uvedené skupiny mírně liší, nicméně ty hlavní jsou pro všechny společné: úspora času a peněz, zrušení otevírací doby, nabídky zákazníkům na míru a použití inovativních technologií.V současné době fungují desítky prodejen v bezobslužném režimu ve 2 spotřebitelských segmentech (smíšené zboží a pet care). Aktuálně však zaznamenáváme zájem od maloobchodníků z několika dalších segmentů vč. samospráv. www.knowinstore.cz