Page 32 - Demo
P. 32


                                    32OBCHODZatímco vloni se kamenné obchody ještě vyrovnávaly s negativními dopady pandemie koronaviru a nepříznivou ekonomickou situací, první čtvrtletí letošního roku již dává tušit, že tuzemský retail má náročné období za sebou. Společnost CBRE se ve své analýze Shopping Centre Index ohlíží za výkonností regionálních obchodních center v uplynulém roce, kterou doplňuje o komentář k současné situaci na trhu. Nechybí ani výsledky aktuálního průzkumu zaměřeného na očekávání a strategie maloobchodníků. „Ve vývoji retailového trhu sehrála v loňském roce významnou roli infl ace. Ta zaznamenala již druhým rokem po sobě rekordní hodnoty a i přes postupné snižování se celoročně vyhoupla na 10,7 %. V důsledku toho došlo k poklesu reálných mezd, což následně ovlivnilo náladu zákazníků. Ti začali šetřit na zboží zbytné povahy. Tento efekt spolu s infl ací byl velmi dobře patrný ve vývoji maloobchodních tržeb. Zatímco nominální tržby se udržovaly v pozitivním růstu, reálné tržby klesaly. Celkově byly dle ČSÚ reálné tržby v poklesu 19 po sobě jdoucích měsíců, a to až do prosince 2023. Obdobná situace přitom panovala, až na výjimky, i ve zbytku Evropy,“ komentuje Klára Bejblová, expertka CBRE na průzkum trhu a poradenství v oblasti maloobchodu pro ČR a region Evropy. Vývoj dynamiky návštěvnosti nákupních center zaznamenal v porovnání s předpandemickým rokem 2019 mírný pokrok, i když stále nedosahoval jeho hodnot. V meziročním srovnání se jednalo o zlepšení ve výši 4 %, což odpovídá celoevropskému průměru.VÝKONNOST NÁKUPNÍCH CENTER VZROSTLA O TÉMĚŘ 5 % V porovnání s rokem 2019 se obraty OC zlepšily až o 16 %, nicméně hlavní podíl na tom měla (podobně jako jinde v Evropě) již zmiňovaná infl ace. „Absolutně výjimečných výkonů dosáhl sektor služeb, který si meziročně polepšil o 21 % a ve srovnání s rokem 2019 o neuvěřitelných 68 %. Klíčový podíl na tom měly především cestovní agentury, nehtová studia a barbershopy. Dalším rokem také pokračoval růst sektoru gastronomie. Obraty se v něm meziročně zvýšily o 12 % a při srovnání s rokem 2019 až o 28 %. Zájem zákazníků byl především o osvěžující nápoje, asijskou kuchyni a také mezinárodní fastfoodové řetězce. Třetím nejúspěšnějším sektorem byl specializovaný maloobchod, u kterého se obraty meziročně zvýšily o 8 %, respektive 28 % oproti roku 2019. Hlavními tahouny byly drogerie, optiky a lékárny,“ říká Klára Bejblová.TŘI SEKTORY ZAZNAMENALY MEZIROČNÍ POKLES OBRATŮU módy (celkově -3 %) se sice dařilo podkategorii s pánskou módou, ale naopak dámská móda se dlouhodobě potýká s problémy a po dalším meziročním poklesu (-4 %) zaostávala za rokem 2019 o 25 %. Pohoršili si také prodejci sportovního zboží, především sportovní módy, a dále vybavení pro domácnosti a nábytku.DO HLEDÁČKU OBCHODNÍKŮ SE DOSTÁVAJÍ I NÁDRAŽÍKONDICE TUZEMSKÝCH OBCHODNÍCH CENTER SE OD PANDEMIE STÁLE ZLEPŠUJE, UKAZUJE CBRE SHOPPING CENTRE INDEX. KDE JE JEŠTĚ PROSTOR PRO DALŠÍ EXPANZI?Návštěvnost regionálních OC vloni meziročně vzrostla o 4 %. Obraty zaznamenaly meziroční růst o 5 %. Míra neobsazenosti nepatrně poklesla z 4,0 na 3,9 %. Průměrné nájemné meziročně vzrostlo o 7,9 %.Foto: CBRE„Nově jsme zaznamenali velký posun v oblibě transportních hubů jako jsou nádraží, letiště či čerpací stanice,“ uvádí Jan Janáček z CBRE.
                                
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36