Page 27 - Demo
P. 27


                                    27SLOUPEK TOMÁŠE PROUZY, PREZIDENTA SVAZU OBCHODU A CESTOVNÍHO RUCHU ČRPo každé bouřce vyjde slunce, říká lidové moudro. Zdá se, že i v tuzemské ekonomice se mraky obrazně řečeno trhají a lepší období tak očekává i retail. Napomoci by tomu měl růst reálného HDP i spotřeby domácností, stejně jako klesající průměrná míra infl ace.Zlepšení ekonomické situace a rostoucí reálné mzdy by měly přispět k oživení spotřebitelské poptávky, která byla v předešlých letech potlačena právě vysokou infl ací a celkovou nejistotou. Na druhou stranu je ale potřeba být neustále ve střehu, a to kvůli změnám v mezinárodním ekonomickém prostředí, cenovým výkyvům komodit nebo geopolitickému napětí. Každopádně obchodníci by do budoucna mohli plánovat s větší jistotou. Zkrocení infl ace a zlepšení ekonomického výhledu přispějí k upevnění spotřebitelské důvěry. Je patrné, že optimismus zákazníků stoupá, což signalizuje jejich ochota zvyšovat výdaje do budoucna. Stejně tak klesající úrokové sazby, které se promítají nejen do úvěrových produktů, ale i do výnosnosti spořicích účtů, mohou také podpořit spotřebitelskou poptávku. S nižšími výnosy ze spořicích účtů se snižuje motivace domácností udržovat své úspory na bankovních účtech, což povede k přesměrování fi nančních prostředků do spotřeby nebo investic do majetku a jiných fi nančních aktiv s potenciálně vyššími výnosy. Přeji všem více úsměvů ve tvářích a nenechme se vystrašit. Vzpomeňme na poslední „krizi“, naprosto zbytečnou jen kvůli tomu, jak nám všichni urputně tvrdili, že se máme špatně.OBCHODpodíl na tomto novém trhu je již v plném proudu. Firmy jako Novo Nordisk, Boehringer Ingelheim, Lilly, Astra Zeneca, Roche a další mají v současné době více než 20 projektů na výrobu léku proti obezitě v různých stadiích vývoje a testování. Od počátku 20. let tohoto století vzrostl v této nové oblasti farmaceutického výzkumu a vývoje počet nových žádostí o udělení patentu o 30 % a farmaceutické fi rmy evidují více než 100 probíhajících klinických testů nově vyvinutých prototypů. Všeobecně uznávaným cílem tohoto závodu o lék proti obezitě je výrobek, který zaručí až dvacetiprocentní úbytek váhy a bude mít zhruba třikrát větší účinnost než současné pilulky pro hubnutí.Firmy samozřejmě neinvestují do tohoto vývoje z čistého altruismu a humanismu. Tento nový civilizační zdroj růstu slibuje skokový růst prodejů v zemích, kde populace jako celek vykazuje v globálním měřítku solidní až nadprůměrné příjmy. Česká republika se řadí mezi tyto země jak svým problémem obezity, tak i poměrně slušnou úrovní disponibilních příjmů, které je stále více spotřebitelů ochotno investovat do podpory a ochrany svého zdraví.KOUPÍME SI S PEČIVEM I PŘÍPRAVEK PROTI TLOUSTNUTÍ?Právní úprava prodeje těchto nových léků proti obezitě není ještě známa a bude se v jednotlivých vyspělých zemích zřejmě lišit. Je důvod se domnívat, že některé budou pouze na lékařský předpis a možná budou i hrazeny zdravotními pojišťovnami, ale vzhledem k hrozivému rozměru problému, který aspirují vyřešit, lze předpokládat, že nemálo z nich dosáhne povolení k volnému prodeji.Volný prodej těchto nových léků proti obezitě je pak velmi lákavou výzvou retailu, protože by umožňoval tzv. křížový prodej. Jak už bylo řečeno, obezita je spojována s mnoha dalšími civilizačními chorobami, a odstranění obezity tudíž pomůže významně snížit riziko těchto ostatních civilizačních chorob. Motivace spotřebitele k nákupu tak může být multipolární a několikanásobná.Jednou z vážných námitek proti lákavé perspektivě prodeje nové generace léků proti obezitě může být tvrzení, že dnešní spotřebitel stále více hledá přírodní řešení civilizačních problémů a pilulky pro hubnutí bude v zásadě považovat za chemický preparát. Tentýž dnešní spotřebitel však konzumuje rostoucí množství pilulek potravinových doplňků a neváhá konzumovat antibiotika, pokud to prokazatelně prospěje jeho zdraví. Navíc stále více spotřebitelů inklinuje k jakémusi celostnímu přístupu ke svému zdravému životnímu stylu a zdraví jako takovému, například kombinují užívání jak homeopatických, tak klasických alopatických léků.Nová generace léků proti obezitě tak zdaleka nevypadá jako obrovsky překvapivý nový zdroj růstu retailových prodejů blízké budoucnosti. Právě naopak. Všechna kolečka marketingového mixu jsou pevně pohromadě a perspektiva je zajímavá. Zdrojem tohoto nového růstu je adresování a řešení závažného civilizačního problému vyspělých zemí. Úspěšný vývoj otevře cestu na trhy s relativně nadprůměrnými disponibilními příjmy.Navíc ať už v tomto závodě o nejlepší lék na hubnutí nové generace vyhraje jakákoli pilulka a kterákoli renomovaná fi rma, zvítězíme my všichni jako celá společnost. Nikdy v historii lidstva totiž technický civilizační pokrok nepřinesl závažnější problém, kterému bylo lidstvo nuceno čelit, než je dnešní problém obezity a navazujících civilizačních chorob. Bez jeho uspokojivého vyřešení nemá lidská společnost šanci a nová generace léků na hubnutí by se svým významem mohla zařadit mezi přední úspěchy lidské civilizace.Miroslav Hošek, CEO, AFP – Advanced Food Products, USA
                                
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31