Page 60 - Demo
P. 60


                                    60PERSONÁLNÍ MANAGEMENT Proč jste se pustili do hodnocení kvality vzdělávání dospělých?Důvodů bylo několik. Prvním určité naštvání z toho, že kvalitu vzdělávání dospělých stále nikdo neřeší. Už 35 let máme svobodný trh, ale o kvalitu lektorů a vzdělávacích institucí se nikdo moc nezajímal. Pokusy byly, ale žádný nevyšel. Například koncem devadesátých let oborová certifi kace udělovaná Asociací institucí vzdělávání dospělých ČR (AIVD) nebo projekty MPSV a MŠMT, na které v našem ratingu částečně navazujeme. Dalším důvodem byla letitá poptávka personalistů po nástroji, který by jim pomohl ve výběrovém řízení lépe a rychleji rozeznat kvalitní dodavatele. Máme také zkušenosti s několika nástroji hodnocení v zahraničí, a tak jsme se v roce 2022 do budování ratingu kvality vzdělávání dospělých pustili sami.  Co je cílem ratingu?Mít hodnoticí systém, který na trhu rozliší úroveň kvality vzdělávacích služeb. Díky tomu kvalitní dodavatelé získají konkurenční výhodu. Dáváme jim možnost získat nezávislý pohled na svou kvalitu i doporučení pro další rozvoj. A tím samozřejmě i marketingový nástroj, který tu dosud chyběl. Na druhé straně dáváme do ruky nástroj i těm, kteří rozvoj a vzdělávání zajišťují a nakupují – snadno rozeznají dodavatele s ověřenou kvalitou, u něhož díky standardu vědí, co mohou očekávat. Snažili jsme se, aby byl hodnoticí systém jednoduchý, tedy srozumitelný zadavatelům i vzdělávacím institucím, aby byl zcela transparentní a jeho hodnoticí kritéria relevantní. Chceme, aby byl také otevřený, protože doba se stále mění, přicházejí třeba nové formy vzdělávání. V tom byl velmi poučný covid, který přinesl masivní rozvoj online výuky. Kdybychom projekt RATEA dělali před čtyřmi lety, asi by v něm nemělo hodnocení online výuky tak silnou pozici.  Kdo se podílel na projektu? Náš tým složený z několika odborníků na vzdělávání dospělých s různými úhly pohledu. Vše jsme průběžně konzultovali jak se vzdělávacími institucemi, tak s manažery rozvoje ve fi rmách, kteří tyto služby odebírají. Uspořádali jsme několik kulatých stolů, kde obě zmíněné strany mohly naše návrhy oponovat. Spolupráce vyvrcholila pilotáží prototypu, jehož se účastnilo sedm vzdělávacích institucí poskytujících vzdělávání v IT, přes manažerské vzdělávání, rekvalifi kační společnosti až po gastrokurzy. Pro koho je projekt hodnocení kvality určen?RATEA je určena vzdělávacím institucím, které rozvíjejí či vzdělávají dospělé. Jde o komerční, veřejné a neziskové organizace, jejichž činností je vzdělávání a rozvoj dospělých. Druhou cílovou skupinou, která může rating využít, jsou organizace STARTUJE HODNOCENÍ KVALITY VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCHO RATINGU KVALITY INSTITUCÍ, KTERÉ SE VĚNUJÍ ROZVOJI A VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH, HOVOŘÍME S TOMÁŠEM LANGEREM, ZAKLADATELEM SPOLEČNOSTI FIREMNÍ VZDĚLÁVÁNÍ, LEKTOREM A SPOLUTVŮRCEM RATINGU RATEA (RATING OF ADULT EDUCATION).Ve vzdělávání dospělých dlouho chyběla kritéria, která by hodnotila kvalitu vzdělávání a nastavila standard kvalitního vzdělávání dospělých. V minulosti se několik snah objevilo, ale hodnocení rozvojových a vzdělávacích programů pro dospělé zůstávalo převážně „polem neoraným“.Foto: Archiv autorky
                                
   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64