Page 61 - Demo
P. 61


                                    61PERSONÁLNÍ MANAGEMENTs interním útvarem vzdělávání. Systém hodnocení je postavený na standardu kvality. Prostřednictvím jasných kritérií určuje, co je standard a zda ho daná vzdělávací instituce dodržuje. Měl by pomoci vzdělavatelům získat konkurenční výhodu a pomoci personalistům při výběru kvalitních dodavatelů. Za jakých podmínek se může vzdělávací instituce hodnocení účastnit?Musí mít za sebou nějakou historii vzdělávání. Konkrétně hodnotíme posledních 6 měsíců před podáním žádosti, kdy nám vzdělávací instituce dokládá dokumentaci ke všem vzdělávacím aktivitám. U nich hodnotitel sleduje, zda odpovídají standardu. Následně vybere vzorek kurzů a rozvojových aktivit, na kterých provede hodnocení. To je první krok a na něj navazuje telefonické hodnocení zákazníků vzdělávací instituce (typicky personální útvar fi rmy) a následně reálných účastníků vybraných vzdělávacích akcí.  Jaké typy vzdělávacích akcí hodnotíte? Hodnotíme prezenční, online kurzy a jejich kombinace. Vždycky ale u nich musí být „živý“ člověk, nehodnotíme třeba e-learningové kurzy. Jaká kritéria při hodnocení sledujete, co hodnotíte konkrétně? RATEA sleduje 25 kritérií, od těch základních, jako jsou webové stránky s určitým obsahem, kde mimochodem bývají největším problémem reference, protože uveřejnit na webu pouze loga fi rem, s nimiž instituce spolupracuje, nestačí. Dodavatel se dále zavazuje, že neporušuje legislativu nebo třeba dodržuje licence produktů, které využívá. Další kritéria se zaměřují na přípravu rozvojové či vzdělávací akce: její metodiku, přípravu, popis cílů akce a jejich měření. Při hodnocení realizační fáze komunikujeme s účastníky kurzu, kteří nám dávají zpětnou vazbu k odbornosti či interaktivnosti výuky, k vystupování lektora, zda všemu rozuměli nebo třeba zda akce probíhala ve vhodných prostorách. Významná jsou hodnoticí kritéria týkající se evaluace a dopadu vzdělávací akce. Jak vzdělavatel evaluuje, jak dále s výsledky evaluace pracuje, zda se zajímá o dopad akce na účastníky, i o to, jak vzdělávání ovlivnilo jejich práci. Sem patří i hodnocení spolupráce s objednavatelem vzdělávání. Bohužel zatím fi rmy dopad/efektivnost vzdělávání na práci konkrétního člověka ve fi rmě moc neřeší. Mnohdy neumí formulovat cíle vzdělávání, neumí s nimi pracovat, často vůbec nevyžadují, aby cíle byly měřitelné. Jedním z kritérií hodnocení je také péče o lektora (trenéra, kouče, mentora) a práce na jeho vlastním rozvoji. Výsledkem hodnocení úplně na závěr je buď splnění, nebo nesplnění standardu a současně nejméně 71% hodnocení zákazníků. Chceme ale vzdělavatele motivovat k dalšímu rozvoji kvality, a proto jsme zavedli další úrovně výsledného hodnocení. Podle výsledků a v případě splnění kritérií RATEA je přidělen vzdělávací instituci jeden ze stupňů hodnocení A, A+ nebo A++. A (dosažení úrovně 71–80 %), A+ je vyšší standard (dosažení 81–90 %), A++ je nejvyšší standard (dosažení úrovně 91–100 %).  Poskytujete vzdělavatelům zpětnou vazbu z hodnocení?Ano. Na závěr hodnocení probíhá schůzka se vzdělávací institucí, na níž hodnotitel vysvětlí úspěšným i neúspěšným adeptům výsledky a navrhne možnosti zlepšování jejich kvality. Platnost ratingu jsou 3 roky od data úspěšného ukončení hodnocení. Povinností toho, kdo uspěje a získá certifi -kát, je dlouhodobé udržování kvality tak, aby objednavatel služeb kdykoliv v budoucnosti měl garanci, že tento dodavatel kvalitu dodržuje. Máme nastavené kontrolní mechanismy pro případ, když vzdělavatel kvalitu nebude dodržovat. Po třech letech si může znovu podat přihlášku a projít hodnocením, například se pokusit získat vyšší úroveň A+ nebo A++.  Kolik za hodnocení RATEA vzdělávací instituce zaplatí? Chtěli jsme dát cenu, která by byla dostupná i menším vzdělávacím institucím. Nechceme, aby cena od hodnocení odrazovala, protože nám jde o rozhýbání trhu směrem k vyšší kvalitě. Celková cena za tříletou platnost certifi kátu je 36 000 Kč. Když si to rozpočítáte, tak to vychází na 12 000 Kč ročně, což je cena srovnatelná třeba se členstvím v některé asociaci.Alena KazdováČTYŘI FÁZE HODNOCENÍ RATEA 1. Sebehodnocení vzdělávací instituceZájemce o hodnocení porovná kritéria hodnocení se skutečným stavem. Pokud kritéria splňuje, podá přihlášku k hodnocení.2. Ověření splnění standardu hodnotitelemPo přijetí přihlášky je vzdělávací instituci přidělen hodnotitel splňující Etický kodex RATEA. Ten provede hodnocení na dálku a následně i na místě u vzdělávací instituce v dohodnutém termínu.3. Ověření zákazníky a účastníky vzdělávacích akcíSoučástí hodnocení RATEA je také získání zpětné vazby rozhovorem se vzorkem zákazníků dané vzdělávací instituce a také dotazováním reálných účastníků jejích vzdělávacích akcí.4. Finální hodnocení vzdělávací instituceV případě úspěšného ukončení je vzdělávací instituci předán certifi kát, loga RATEA a umožněn přístup k dalším výhodám spojeným s ratingem.Hodnotitel na následné schůzce vysvětlí úspěšným i neúspěšným vzdělávacím institucím výsledky a navrhne možnosti zlepšování jejich kvality. Platnost ratingu jsou tři roky od data úspěšného ukončení hodnocení.PROČ BY VZDĚLÁVACÍ INSTITUCE MĚLA HODNOTICÍ SYSTÉM VYUŽÍVAT
                                
   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64