Page 37 - Demo
P. 37


                                    37v klesající hodnotové spirále: nízké ceny podporují nižší kvalitu a tzv. shrinkfl ation, zmenšování výrobků za stejnou cenu a působí na snižování všech nákladů, včetně investic do inovací a mezd zaměstnanců. Což ve svém důsledku zvyšuje možnost tlaku na ještě nižší ceny. Při převažujícím zaměření veškeré reklamy na nízkou cenu pak situace nevyhovuje nikomu, a nakonec chudnou všichni: spotřebitel, retailer i výrobce.ZAŽÍVÁME „HODNOTOVÉ CHUDNUTÍ“Tento cyklus opakující se stále dokola vede v současném Česku také k dalšímu negativnímu důsledku, a sice k „hodnotovému chudnutí“, kdy pod vlivem všudypřítomné tyranie nízké ceny česká společnost jako celek postupně ztrácí smysl pro porozumění hodnotě. Jinak řečeno ztrácí smysl rozumět konceptu „nejsem tak bohatý/á/, abych si mohl/a/ dovolit kupovat levné věci“. A se ztrátou schopnosti rozumět konceptu hodnoty jde ruku v ruce nízká konkurenceschopnost českých fi rem na zahraničních trzích. Českých fi rem z různých oborů podnikání, které úspěšně působí na zahraničních trzích jinak než že „se vejdou do ceny“, opravdu dnes mnoho není. Skutečné řešení této negativní zacyklované spirály nízkých cen a fi nančního i hodnotového chudnutí společnosti není v oblasti ekonomické, tj. nákladové. Skutečné řešení zřejmě spočívá v překalibrování životní fi lozofi e české populace jako celku směrem k aktivnímu vytváření hodnoty jedincem, hodnoty, kterou bude možno úspěšně monetizovat na svobodném konkurenčním trhu a zajistit si tak vyšší nominální i disponibilní příjem. Příklady některých jiných malých otevřených ekonomik, jako je např. Singapur, dokazují, že to jde. Zdá se to triviální, ale skutečné řešení je v oblasti vzdělávání a výchovy a ve zrušení nesmyslných byrokratických překážek podnikání. Bude zajímavé sledovat, jak se s touto situací české vlády vyrovnají, protože i v oblasti nabídky statků veřejné spotřeby, jako je například dopravní infrastruktura, je preferována nízká cena oproti hodnotě: kolik silnic je ročně v Česku pouze opraveno, aniž by byla fundamentálně změněna jejich kapacita nebo dopravní situace v jejich okolí. Proč? Nejsou na to peníze, zní odpověď neboli: preferujeme „něco“ za nízkou cenu, oproti „správnému“ za cenu vyšší.ČESKO NENÍ JEDINÉ, ALE…Česko je sice ideální laboratoří pro pozorování tzv. akčních cen, ale není ani zdaleka jedinou zemí, kde byl podobný trend nastartován. A to i mimo Evropu. Americký Walmart, největší diskontní retailový řetězec v USA, oznámil nedávno výsledky podnikání za druhý kvartál 2024. Jeho ziskovost meziročně stoupla o 6,3 % a EPS dokonce o 9,8 %. Hlavní faktory působící na mnohem větší orientaci spotřebitele na nízkou cenu jsou na většině trhů stejné a spolu s „vyprazdňováním“ sociálního středu společnosti tak pozorujeme i „vyprazdňování“ orientace spotřebitele směrem k hodnotě produktu.Celý tento zacyklovaný proces je tikající sociální bombou vyspělých společností. Pokud se situace nestabilizuje a nezačne pomalu obracet směrem k vědomému vytváření hodnoty, může dojít k zakrňování a mizení schopnosti kreativního myšlení a konkurenceschopnosti. Jakékoli vyrovnání dynamiky růstu reálných mezd s dynamikou infl ace posledních pěti let je nemyslitelné bez úspěšného překalibrování vzdělávání směrem k porozumění hodnotě a jejímu vytváření. Jedině hlubokou a razantní reformou školství bude možno i v České republice přejít od kvazi--socialistického systému s rostoucím dluhem na konkurenceschopnou ekonomiku s reálnými příjmy dovolujícími nehonit se primárně za jakýmikoli akčními cenami a slevami.Miroslav Hošek, CEO, AFP – Advanced Food Products, USAOBCHODSLOUPEK TOMÁŠE PROUZY, PREZIDENTA SVAZU OBCHODU A CESTOVNÍHO RUCHU ČRNová vyhláška o dovozu potravin: omezování konkurence místo snižování cen1. září 2024 vstoupila v platnost kosmeticky upravená vyhláška č. 235/2024 Sb., která komplikuje dovoz potravin do Česka a kvůli které vede Evropská komise s Českou republikou řízení o porušení evropského práva. Nová vyhláška o dovozu potravin, která platí od 1. září 2024, vyvolává spory mezi vládou a odborníky. Zatímco vláda ji obhajuje jako krok ke zvýšení kvality a bezpečnosti potravin, ekonomové tvrdí, že omezuje konkurenci a zvyšuje ceny. Povinnost hlásit dovoz 24 hodin předem se týká nejen obchodů, ale i potravinářských podniků, což zvyšuje administrativní zátěž a náklady, které se promítají do cen pro spotřebitele. Kritici, včetně Potravinářské komory ČR a Hospodářské komory ČR, varují, že vyhláška chrání domácí výrobce před konkurencí na úkor spotřebitelů. Evropská komise navíc vede s ČR řízení o porušení evropského práva, neboť vyhláška narušuje volný pohyb zboží na trhu. Ministr pro legislativu Michal Šalomoun, který se verbálně staví proti byrokracii, v tomto případě zůstal pasivní, i přes upozornění na nelegální stav. Přísnější podmínky pro dovoz potravin omezují zahraniční konkurenci, což vede k vyšším cenám a menší rozmanitosti nabídky. Ignorovaná zůstává i problematika teritoriálních omezení obchodu, které nadnárodní potravináři využívají k navyšování cen a svých zisků. Pokud vláda chce skutečně zlepšit situaci na trhu, měla by podporovat volný trh, a nikoliv dominantní velkododavatele.
                                
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41