Page 12 - Demo
P. 12
12TRENDY & TRHYSPOTŘEBITELSKÉ TRENDYONLINE RECENZE JSOU DŮLEŽITĚJŠÍ NEŽ DOPORUČENÍAktuální studie softwarové srovnávací platformy Getapp o chování uživatelů kolem internetových obchodů ukazuje, že němečtí spotřebitelé důvěřují hodnotícím portálům více než doporučením blízkých lidí. Většina navíc soubory cookie odmítá z důvodu ochrany údajů.Důvěra ve značku je podle výzkumu důležitým faktorem pro online nákupy. Recenzní portály jsou považovány za nejdůvěryhodnější zdroj recenzí produktů (55 %), a to i před doporučeními přátel a rodiny (51 %). 64 % spotřebitelů uvedlo, že na jejich rozhodování o nákupu mají rozhodující vliv také zákaznické recenze, přičemž nejdůvěryhodnější jsou nezávislé a ověřené recenze.Kromě toho hrají zásadní roli náklady na produkt. Nejlepší cenu jako hlavní kritérium pro rozhodnutí o koupi uvedlo 66 % respondentů. Spotřebitelé jsou navíc ochotni změnit značku za lepší ceny (81 %) nebo vyšší kvalitu (74 %).Studie ukazuje, že 75 % německých spotřebitelů začíná hledat produkty ve vyhledávačích, jako je Google, následují webové stránky maloobchodníků (63 %) a tržiště elektronického obchodu (51 %). Pro konverzní poměr internetových obchodů je podle studie zásadní uživatelská přívětivost. 85 % respondentů používá vyhledávací fi ltry k upřesnění vyhledávání, ale 52 % je často považuje za nedostatečně konkrétní. Promyšlená katalogizace a optimalizované funkce fi ltrů mají podle studie pozitivní vliv na tržby internetových obchodů. Mnoho spotřebitelů navíc požaduje doporučení produktů a chatboty využívající umělou inteligenci, aby zlepšili zážitek z nakupování.Online zákazníci chtějí mít možnost zvolit různé platební metody. Nabídkou všech běžných platebních možností se maloobchodníci mohou vyhnout opuštěným nákupům a zvýšit spokojenost zákazníků.Dalším klíčovým problémem je ochrana dat: 68 % respondentů odmítá soubory cookie nebo je pravidelně maže. Mnoho spotřebitelů také používá k ochraně svých dat opatření, jako je pokladna pro hosty nebo digitální peněženky. Online průzkum proběhl v dubnu 2024 mezi 5 585 účastníky v různých zemích, včetně 496 respondentů z Německa.NETRADIČNÍ PLATEBNÍ METODY TÁHNOUProměňující se nákupní chování Čechů se promítá i do obliby různých platebních metod. Podle statistik maloobchodního prodejce elektroniky Datart výrazně roste popularita možnosti odložení nebo rozložení platby do několika měsíců, tzv. platby na třetiny. Od začátku roku roste počet nákupů využívajících službu Skip Pay nebo Twisto každý měsíc řádově o desítky procent. V květnu a červnu dokonce dosahovaly meziměsíční nárůsty téměř 90 %, v červenci pak vzrostl jejich počet meziročně o 150 %. Mezi tradičními platebními metodami dominují platby kartou, stále častěji je však čeští spotřebitelé provádí s pomocí mobilních zařízení.Vedle vyšší fi nanční fl exibility a stability tyto služby podle Valdemara Schuberta, Head of fi nancial services and payments Datart, spotřebitele oslovují zejména svou jednoduchostí. Zákazník se u nich totiž vyhne zdlouhavému vypisování osobních údajů a papírování. Během prvního nákupu na třetinu je ještě nezbytné ověření jeho identity pomocí Bank iD, v případě dalších nákupů už k ověření stačí jen aplikace poskytovatele služby. Asi nikoho nepřekvapí, že čeští spotřebitelé při nákupu elektroniky nejčastěji využívají platbu kartou. Stále častěji tak ovšem podle dat maloobchodního prodejce elektroniky činí prostřednictvím mobilních zařízení.VE SPONZORINGU ČECHY OSLOVÍ ÚSPĚCH NEBO VEŘEJNÝ PROSPĚCHÚspěchy českých sportovců jdou ruku v ruce se zájmem Čechů o podporu profesionálního sportu, která si u české veřejnosti udržuje vysoké povědomí o sponzoringu. Sázkou na jistotu při budování pozitivního image může být pro sponzory zapojení do podpory projektů v oblasti udržitelnosti a ochrany životního prostředí. Mezi nejznámější „značky“ – objekty sponzoringu – se v oblasti profesionálního sportu řadí osobnosti Jaromíra Jágra, Ester Ledecké a Davida Pastrňáka, mimo sport pak fi lmová cena Český lev, Člověk v tísni a Kapka naděje. Potvrdil to červnový reprezentativní výzkum „Partnerství a sponzoring v Česku 2024“ společnosti Incomind.Kromě osobností profesionálního sportu se do popředí zájmu dostaly mj. aktivity na podporu udržitelnosti Ukliďme Česko, Sbírka potravin a Zachraň jídlo. Právě u iniciativ zaměřujících se na boj proti plýtvání s jídlem je patrný setrvalý nárůst jejich sympatičnosti. „Vedle aktivit spojených s hokejem, včetně iniciativ na podporu mládežnického hokeje Pojď hrát hokej a Puky pomáhají, vyjádřili respondenti vysoké sympatie např. projektu Jedlé školní zahrady či Nekrm koš,“ zmiňuje František Trunec, vedoucí projektu z agentury Incomind.S oblastí sponzoringu a partnerstvím jsou celkově nejčastěji skloňovány ČEZ 14Škoda Auto 8Lidl 4Tesco 3Česká spořitelna 3KTERÉ SPOLEČNOSTI SE PODLE VÁS NEJVÍCE ANGAŽUJÍ V PROJEKTECH ZAMĚŘUJÍCÍCH SE NA SPOLEČENSKOU ODPOVĚDNOST A PODPORU LOKÁLNÍCH KOMUNIT?(TOP 5, spontánní znalost, v %)Zdroj: výzkum „Partnerství a sponzoring v Česku 2024“