Page 14 - Demo
P. 14
14TÉMAAutomatizace, digitalizace, robotizace, umělá inteligence. Termíny, bez kterých se současný byznys neobejde. A retail rozhodně nezůstává pozadu.POMOCNÁ RUKA PRO ZÁKAZNÍKA I ZAMĚSTNANCEStudie ukazují, že většina společností dnes používá chatboty, ale 81 % zákazníků by raději počkalo na živého operátora, protože současná generace chatbotů nesplňuje jejich očekávání. Přesto 61 % zákazníků říká, že k řešení jednoduchých problémů raději využije samoobsluhu, což podtrhuje příležitost a potřebu poskytovat inteligentnější, autonomní agenty využívající generativní umělou inteligenci. Společnost Salesforce představila novinku Einstein Service Agent, prvního vlastního plně autonomního agenta s umělou inteligencí.Na rozdíl od tradičních chatbotů, které dokáží zpracovat pouze konkrétní dotazy, které byly do jejich systému explicitně naprogramovány, a nerozumí kontextu nebo nuancím, je Einstein Service Agent inteligentní a dynamický. Komunikuje s rozsáhlými jazykovými modely (LLM) tak, že analyzuje celý kontext zákaznické zprávy a poté autonomně určuje další kroky, které je třeba provést. Využívá k tomu generativní umělou inteligenci k vytváření konverzačních odpovědí, přičemž své odpovědi zakládá na důvěryhodných obchodních datech společnosti.Využití chatbotu se ukazuje jako praktické nejen ve vztahu k zákazníkovi, ale ve velkých nadnárodních společnostech také pro vlastní zaměstnance. „Interní AI chatbot jménem Albot našim zaměstnancům kdykoliv poradí s otázkami týkajícími se aktuálního dění ve společnosti, poskytne jim instrukce k procesům nebo za ně dohledá potřebné manuály. Díky Albotovi tak mají zaměstnanci jednoduchý přístup k potřebným informacím 24 hodin denně, 7 dní v týdnu, a to odkudkoliv a v jakémkoliv jazyce,“ říká Jiří Mareček, ředitel komunikace obchodů Albert.OD ŘÍZENÍ ZÁSOB PO ÚKLID„V Albertu aktivně využíváme umělou inteligenci v několika oblastech, konkrétně například v oblasti řízení zásob. Objednávkový a skladový systém za použití matematického modelu a algoritmů strojového učení dodává množství zboží odpovídající poptávce našich zákazníků a pomáhá tak optimalizovat zásoby a předcházet vzniku potravinových přebytků. Automatizujeme ale také třeba fakturační systémy a velkou řadu procesů administrativního charakteru nejen ve fi nancích, ale také v oddělení lidských zdrojů či v logistice,“ uvádí Jiří Mareček, ředitel komunikace obchodů Albert.Jednou z posledních technologických inovací, kterou Albert testuje, je systém automatického rozpoznávání produktů na pokladnách. Tento systém využívá kameru umístěnou nad pokladní váhou k identifi kaci nebaleného pečiva, ovoce a zeleniny. Díky umělé inteligenci systém okamžitě rozpozná, o jaký produkt se jedná, a nabídne tuto volbu pokladní na obrazovce k potvrzení správnosti. Tato technologie nejenže zkracuje dobu čekání zákazníků u pokladen, ale také zvyšuje přesnost při identifi kaci nebalených produktů.Představa umělé inteligence v podobě humanoidního robota je vizuálně lákavá, nicméně realita AI zdaleka není tak hmatatelná.AI VYUŽÍVAJÍ OBCHODNÍCI I ZÁKAZNÍCIV ČEM V OBCHODNÍKOVI AI NEJVÍCE POMÁHÁ, RESP. BY MOHLA POMOCI? A KDE JI UŽ DNES BĚŽNĚ POUŽÍVÁ ZÁKAZNÍK?Umělá inteligence může obchodníkovi pomoci s analýzou dat a tržních trendů, marketingem, se zákaznickým servisem a komunikací se zákazníkem i v rámci společností, efektivitou provozu i vývojem nových produktů pod privátními značkami nebo cenovou strategií.Foto: Shutterstock.com / Garan Julia