Page 42 - Demo
P. 42


                                    42SORTIMENTKategorie chlazených a mražených potravin je jedním z nejrychleji rostoucích segmentů potravinářského průmyslu a nabízí nepřeberné množství variací různých výrobků. Ať už jde o jednotlivé ingredience, nebo hotová jídla, představují pro zákazníka komfort v podobě úspory času stráveného nakupováním a samozřejmě samotnou přípravou pokrmů.Spotřebitelé dnes chtějí gurmánský zážitek i bez dlouhého vaření a složitých příprav, vyhledávají tudíž produkty, které nejen šetří čas, ale zároveň splňují jejich nároky na kvalitu, atraktivní chuť a výživovou hodnotu jídel. Tento trend se logicky odráží v rozmanité nabídce novinek, od receptur bez konzervantů a dalších uměle přidaných aditiv a rostlinných alternativ masa i mléčných výrobků přes prémiové hotové pokrmy až po nabídku exotických pokrmů, inspirovaných rozmanitými světovými kuchyněmi. Výrobci se snaží přizpůsobit novým požadavkům, aby byli schopni uspokojovat rostoucí poptávku po inovativních produktech.CHLAZENÉ A MRAŽENÉ DÁVAJÍ DO KOŠÍKŮ VŠICHNI Chlazené zboží je jednou z největších kategorií v nákupním koši českých domácností. Jedná se o výrobky, které jsou nabízeny v rámci chlazených pultů – čerstvé mléko a mléčné výrobky, uzeniny, maso, ryby a drůbež, různé typy pomazánek, čerstvých salátů a předpřipravených jídel. Tuto kategorii potravin nakupují všechny české domácnosti. Výrazně, zhruba desetkrát menší je kategorie mraženého zboží, která zahrnuje klasické mražené výrobky jako zmrzlinu, pizzu, maso, ryby, drůbež, ovoce a zeleninu, ale i mražená jídla, polévky, těsta a mražené pečivo. Také v této kategorii nakoupí některý z produktů každá česká domácnost. VÝDAJE RODIN MEZIROČNĚ VZROSTLYPodle výsledků zjištěných metodou Spotřebitelského panelu GfK v období od března 2023 do března 2024 stouply výdaje domácností do chlazeného zboží meziročně celkově o 5 %. Důvodem je růst nakoupeného objemu, ale i mírný růst průměrné ceny. Průměrná česká domácnost za chlazené zboží utratila více jak 30 000 Kč ročně, výrobky z této kategorie se v nákupním koši objeví jednou za dva dny a domácnost za chlazené zboží vydá více než 170 Kč na jeden nákup, to znamená zhruba 50 % z ceny průměrného nákupu. „U mraženého zboží je situace jiná. Výdaje do této kategorie meziročně stouply o více jak 10 %. Důvodem je pouze minimální růst nakoupeného objemu, ale skoro 10% zvýšení průměrné ceny. Průměrná domácnost za mražené zboží vydala přes 3 000 Kč za rok, některý z výrobků nakoupila jednou za 10 dní, za nákup pak utratila 85 Kč,“ uvedla Vladimíra Šebková, Client Relationship Manager Spotřebitelského panelu GfK Czech Republic.NEJVÍC ČEŠI UTRATÍ ZA SÝRYMezi chlazenými mléčnými výrobky jsou z hlediska útraty českých domácností největší subkategorií sýry. Nějaký typ sýra nakoupí podle dat Spotřebitelského panelu GfK téměř každá rodina, CHLAZENÉ A MRAŽENÉ POTRAVINY KUPUJE KAŽDÁ DOMÁCNOSTJAK SE MĚNÍ POŽADAVKY SPOTŘEBITELŮ A KTERÉ CHLAZENÉ A MRAŽENÉ POTRAVINY NAKUPUJÍ NEJČASTĚJI?Trh s chlazenými a mraženými potravinami zažívá v posledních letech poměrně dynamický rozvoj, který je podporován změnami ve stravovacích návycích, rostoucím zájmem o zdravější životní styl a rovněž moderními technologickými inovacemi, které pomáhají zlepšovat kvalitu a nutriční složení výrobků. Kategorie chlazených a mražených potravin je jedním z nejrychleji rostoucích segmentů potravinářského průmyslu a nabízí nepřeberné množství variací různých výrobků.Foto: Shutterstock.com/Deman
                                
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46