Page 57 - Demo
P. 57
57PERSONÁLNÍ MANAGEMENTs nedostatkem pracovní síly. Mohou si takto vychovat nové talenty, což je velkou výhodou a užitečným řešením pro celou ČR, protože nedostatek pracovní síly brzdí její ekonomický růst.Situaci na trhu práce v ČR potvrzují i data z průzkumu společnosti Manpower, podle něhož 66 % fi rem v Česku pociťuje nedostatek talentů. Toto číslo v souvislosti s nepříznivým demografi ckým vývojem podle průzkumu Manpoweru nadále poroste, protože od roku 2040 se každý rok bude zmenšovat počet zaměstnaných Čechů o 70 tisíc.V programu Cesty kontaktovali ambasadoři programu, což jsou mladí ukrajinští dobrovolníci, už 170 mladých Ukrajinců a Ukrajinek, kteří mají zájem o další vzdělávání a stáže ve fi rmách. Manpower mezi nimi udělal průzkum, který zjišťoval, o jaké obory nejvíc stojí. Na prvních příčkách se objevil marketing, reklama a média, dále školství, kultura, IT profese a také HR. „Třicet zájemců o práci v HR jsme oslovili,“ říká Lenka Vokáčová, Senior HR Businees partner společnosti Manpower. „A vybrali jsme dva, kterým jsme nabídli stáž v HR v naší společnosti.“ Průzkum Manpoweru se také zaměřil na měkké dovednosti mladých Ukrajinců a ukázal, že mezi jejich silné stránky patří především odpovědnost a spolehlivost, schopnost spolupracovat a pracovat v týmu, odolnost a přizpůsobivost. To vše jsou vlastnosti, které byznys v Česku u svých zaměstnanců preferuje, takže mladí Ukrajinci mohou být v tomto ohledu pro fi rmy zajímavými kandidáty.PRVNÍ KROKY PROGRAMUImplementaci a koordinaci programu zajišťuje nezisková organizace Junior Achievement Czech (JA Czech), která funguje jako sekretariát programu Cesty. A už podniká první kroky k oslovení fi rem, které by mohly mít zájem o vzdělávací a pracovní podporu mladých Ukrajinců. JA Czech oslovila tisíc největších fi rem v ČR s nabídkou využití programu Cesty k náboru a rozvoji nových talentů, třetina oslovených fi rem o tom uvažuje. Při kontaktování fi rem s mladými Ukrajinci se osvědčily například Career Days, které fi rmy obvykle pro získávání nových lidí organizují. Například ve společnosti IKEA letos v průběhu Career days oslovili i zájemce z řad mladých Ukrajinců a chtějí jim nabídnout pracovní uplatnění. Zaměstnávání a odborné vzdělávání mladých Ukrajinců může být pro fi rmy zajímavé i z hlediska rozvoje jejich CSR aktivit, diverzity a budování Employer Brandu. Například průzkumy evropských spotřebitelů ukazují, že 48–58 % zákazníků velmi pravděpodobně nakoupí u společností, které zaměstnávají uprchlíky.PŘÍNOS PRO FIRMY V ČR, PRO MLADÉ TALENTY A BUDOUCÍ UKRAJINUVytvoření nebo rozšíření učňovských programů a odborných stáží nebo jazykových kurzů či mentoringu a kariérního poradenství pro mladé Ukrajince ve fi rmách pomůže nejen byznysu a české ekonomice, ale bude výhodou i pro Ukrajinu, protože vyškolení odborné pracovní síly může pomoci při obnově Ukrajiny po skončení válečného konfl iktu. A českým fi rmám, které takto aktivně s uprchlíky pracují, může přinést výhodu pro zapojení se do obnovy Ukrajiny v jejich konkrétním oboru nebo při zřizování ukrajinské pobočky. SMYSLEM JE PROPOJOVÁNÍProgram Cesty propojuje soukromý sektor, vládu, organizace občanské společnosti, úřady práce, mezinárodní partnery a ukrajinskou mládež a umožňuje, aby tuto výzvu řešili společně jako partneři. Implementaci a koordinaci zúčastněných stran vede nově zřízený sekretariát, nevládní organizace Junior Achievement. Sekretariát poskytuje podporu jak společnostem, tak mladým lidem zapojeným do programu Cesty. Uchazeče propojí se zaměstnavateli a příležitostmi k získání dovedností a podpoří začleňování uprchlíků do pracovního procesu.Co má fi rma udělat, aby se do programu Cesty zapojila? Určit kontaktní osobu, která bude mít ve fi rmě program na starosti, napsat mail na cesty@jaczech.org, ve spolupráci s JA Czech konkrétně na míru fi rmy formulovat závazek, který dané fi rmě nejvíce vyhovuje. Více na: www.cesty.jaczech.orgAlena KazdováPŘÍBĚHDo programu Cesty se zapojila i Ruslana D. Je jí 23 let a v Česku žije víc než dva roky. Z Ukrajiny před válkou uprchla se sestřenicí, v Česku je sama bez rodičů. Nejprve se domnívala, že se za pár týdnů vrátí domů, že válka brzy skončí, ale vše bylo jinak. Na Ukrajině vystudovala na univerzitě grafi cký design a patřila mezi nejlepší studenty. V Česku si musela začít vydělávat, aby měla na základní věci a bydlení. Je velmi talentovaná v oblasti designu a miluje kreativní práce. Na to ale musela zapomenout a musela se nejdřív postarat o sebe samu. Takže pracovala ve skladech, dvanáct hodin denně vykonávala fyzicky těžkou práci, na nic jiného neměla čas. Chybělo jí slunce, jak říká, byla zavřená v krabici bez možnosti cokoliv ve svém životě změnit. Namáhavá práce jí přivodila zdravotní problémy. Našla si posléze lepší práci, ale opět ve skladu. Tam se setkala s člověkem, který ji přesvědčil, že si splní svůj sen, že si má věřit a mít naději, že se vrátí k milovanému designu. To jí dodalo sílu a ve volném čase si připravovala portfolio grafi ckého designu, aby jím někdy v budoucnu mohla oslovit potenciální klienty. Jejím snem je vrátit se k práci, kterou má ráda a kterou chce nabízet klientům. Věří, že se jí podaří vzdělávání dál doplňovat a že jí pomůže stáž v nějaké fi rmě, aby získala nové pracovní zkušenosti.