Page 51 - Demo
P. 51


                                    51OBALY, TECHNOLOGIE & LOGISTIKAměly vycházet z podílů či násobků paletového modulu. Ten je u nejčastěji využívaného rozměru EUR palety (1200 × 800 mm) 600 × 400 mm.EKODESIGN NENÍ JEN O ÚSPOŘE MATERIÁLUEkodesign neřeší pouze úsporu vlastního materiálu při výrobě. Nařízení ohledně ekodesignu udržitelných produktů obsahují požadavky, jako je trvanlivost, opětovná použitelnost, opravitelnost výrobků, požadavky na recyklovaný obsah, repasování a recyklaci, jakož i požadavky na uhlíkovou a environmentální stopu a požadavky na informace, včetně digitálního pasu výrobku. Ekodesign také přispívá k inteligentnímu využívání surovin. Většina obalů je jednorázových, a proto i samotní výrobci jsou orientováni na množství či velikosti zakázek. V rámci různých udržitelných iniciativ se však situace začíná měnit. I opakované používání obalu šetří zdroje i životní prostředí. OPTIMALIZACE ŽIVOTNÍHO CYKLU OBALUObal však netvoří jen materiál jeho konstrukce. Velkou úlohu hraje i tisk, lepení, dokončovací zpracování atd. Řada těchto zpracovatelských pochodů má ztěžující nebo dokonce negativní vliv na recyklaci. Všechny substráty u ekologických obalů by měly být vyrobeny z materiálů, které při výrobě uvolňují co nejméně škodlivin. Pro posouzení negativního vlivu výrobku na životní prostředí v celém jeho životním cyklu může být zdrojem LCA analýza (Life Cycle Assessment), která stanovuje přesnou produkci emisí do ovzduší, vody a půdy a určuje spotřebu energie a materiálů. Při tvorbě designu obalu by měl mít výrobce dobře zanalyzované všechny etapy životního cyklu výrobku, aby výsledný obal dobře splňoval svoji roli od výroby až po recyklaci. S ekodesignem souvisí i tzv. eko-modulace. Obecným smyslem eko-modulace je motivace výrobců k upřednostnění obalů, které mají nižší náklady na sběr a recyklaci. Jsou tedy snáze tříditelné a recyklovatelné. V praxi to znamená, že ve výpočtu poplatků, které je výrobce povinen uhradit, je zohledňován právě dopad obalu na životní prostředí, recyklovatelnost, případný obsah nebezpečných látek a plnění požadavků stanovených jinými právními předpisy, v rámci jeho životního cyklu, a to zejména z hlediska materiálového složení výrobku. Poplatky jsou diferencovány podle reálných nákladů na zajištění sběru a využití odpadu z konkrétních obalů a na vývoj ceny druhotných surovin.Ať už tedy z důvodů výrobních, ekonomických, motivačních či společenských, dnešní výrobci obalů se budou orientovat na eko packaging řešení stále více. Ukazuje se, že nejprogresivnější ekonomickou formou, která generuje udržitelnost, je cirkulární hospodářství, které klade důraz na výrobu kvalitních výrobků z udržitelných zdrojů, které mají zároveň dlouhý životní cyklus, po jehož skončení mohou být opětovně využity prostřednictvím recyklace.Irena BurdováLÉTO VOLÁ PO OSVĚŽENÍ I ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLUDago zhotovilo pro Plzeňský Prazdroj Slovensko a jeho dva brandy Birell a Radegast unikátní shop-in-shopy na slovenském trhu. S neotřelou prezentací produktů si vyhrálo u zadavatele Danone a jeho značky Alpro.OSVĚŽUJÍCÍ BIRELLNa slovenském trhu podpořilo Dago novou řadu Birell Active atraktivním shop-in-shopem představujícím atributy jako šťavnatost, čerstvost, energii a barevnost.Motto produktu „Plavte na vlně energie“ přeneslo Dago na prodejní plochu skrze podsvícený tubus plný vody se stoupajícími bublinkami. Simulace osvěžení v kombinaci s hravým působením celého konceptu nakupující vtáhne do světa novinkových produktů Pomelo Grep s kofeinem a Mango a citron s menším obsahem cukru. Komunikace také zvýrazňuje funkční výhody Energy a Low Sugar.PRÉMIOVÁ PIVNÍ NOVINKAPro Prazdroj na Slovensku realizovalo Dago také vystavení Radegast Rázná 10. Mohutný shop-in-shop nabízí zákazníkům stěžejní produkty, tedy lahev i plechovku. Nechybí ani tradiční a dobře známý design beskydské přírody, ikonická socha Radegasta a vodopád, který evokuje osvěžující a hořkou chuť 10° piva. VYMAKANÝ SHOP-INSHOP. NEBO NAMAKANÝ?Vystavení pro Danone zahrnuje lednici plnou proteinových výrobků YoPRO a Alpro různých příchutí. V místě prodeje vybraných obchodů Albert Česká republika zaujme simulací fi tka a posilovací lavicí s maketou činky. Postranní kartonové stojany v černé barvě podtrhují elegantnost řešení POP média a lákají všechny sportovní nadšence a zastánce zdravého životního stylu k nákupu heslem Zkus sílu proteinu!
                                
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55